در این قسمت با چند فایده مهم و فوق العاده دوچرخه سواری برای بدن و سلامتی آشنا میشویم. دوچرخه سواری یک ورزش مفید و لذت بخش است ، دوچرخه سواران در هر ساعت حدود 500 کالری انرژی می سوزانند و این ورزش برای افرادی کـه دچار اضافه وزن هستند همیشه توصیه می شود، علاوه بر آن دوچرخه سواری باعث تقویت و سلامت قلب و تنظیم گردش خون بدن می شود.

۱-ماهیچه سازی

دوچرخه سواری یک ورزش پا جدی اسـت و عضلات چهارگانه، عضلات عقب ران را تقویت میکند .گرچه دوچرخه سواری با مقاومت کم بـه آرامی و مرور زمان باعث ایجاد ماهیچه ها می شود، اما شـما می‌توانید مزایای آن رابه حداکثر برسانید و با دوچرخه سواری کردن در سربالایی، استفاده از دنده بالاتر، و یا با افزایش طول مسافت ، رشد ماهیچه خود رابه حداکثر برسانید.

۲-قوی کردن ماهیچه های پاها

دوچرخه سواری بـه مراتب جالب تر از بلند کردن وزنه و تمرینات بدنسازی مثل اسکات و… اسـت، اما می تواند برای شـما و بدن تان اثرات مشابه داشته باشد. بهترین راه برای ساختن قدرت، بـه خصوص در عضلات چهارگانه، این اسـت کـه از بالاترین دنده دوچرخه استفاده کنید و بخود فشار وارد کنید.

فواید فوق العاده دوچرخه سواری - جهان سیکلت
فواید دوچرخه سواری خرید دوچرخه عمده

۳-دوچرخه سواری و چربی سوزی

ورزش هوازی و تمرینات ایروبیک یکی از موثرترین راه ها برای از دست دادن چربی بدن اسـت. دوچرخه سواری که یک نوع ورزش هوازی به حساب می آید برای یک ساعت یا هرروز برای از دست دادن چربی خوب اسـت و شـما می‌توانید با انجام روزمرگی ، این کار را درچند ساعت به حداکثر برسانید.

فواید فوق العاده دوچرخه سواری - جهان سیکلت
فواید فوق العاده دوچرخه سواری – جهان سیکلت فروش عمده لوازم دوچرخه

۴-حفظ سلامت زانوها

خیلی از ورزش ها مثل دویدن و بیشتر ورزش هاي تیمی کـه شامل دویدن هستند، مفاصل زانو رابه مرور زمان می شکنند و زانو را دچار آسیب میکنند. از طرف دیگر دوچرخه سواری تاثیر کمی بر روی مفاصل زانو دارد ودر نتیجه این ورزش می تواند حتی در سنین بالا نیز انجام شود.

۵-کاهش استرس

دوچرخه سواری شـما را وادار می کند کـه تنفس خودرا تنظیم کنید، نفس عمیق بکشید و به جای استرس ، بیشتر بر روی کار و بخش هاي دیگر زندگی خود تمرکز کنید.

۶-تقویت ریه ها

همانطور کـه بادوچرخه سواری میتوانید عضلات و ماهیچه های پاها را تمرین دهید و باعث رشد آن شوید ، می‌توانید ماهیچه هاي ریوی را منبسط و منقبض کنید و تمرین دهید این کار باعث تقویت ریه ها میشود که دوچرخه سواری راهی عالی برای این امر اسـت. درواقع این نوع ورزش می تواند بـه توسعه ظرفیت ریوی شـما کمک کند و بشما یاد بدهد کـه سریع تر حرکت کنید.

۷-به دست آوردن حس شادابی و نشاط

حتی سی دقیقه رکاب زدن یا انجام ورزش هاي هوازی دیگر بـه‌ صورت روزانه، برای التیام حالت ذهنی تاثیرگذار هستند. علاوه بر این، براساس یک مطالعه، افرادی کـه ورزش می‌کنند بطور معمول کمتر دچار افسردگی خواهند شد.

۸-بالابردن کیفیت خواب

کاهش خوش اندامی در ارتباط با سطوح بیخوابی در مردان و زنان اسـت، بهمین دلیل داشتن اندامی خوب بهترین شانس ممکن برای خواب خوب شب اسـت. دوچرخه سواری بطور خاص راهی خوب برای بـه دست آوردن فواید خواب ناشی از ورزش اسـت، چرا کـه اضطراب را کاهش می دهد و باعث کاهش وزن می شود کـه هر دوی انها بـه رفع بیخوابی کمک میکنند.

۹-تنظیم کلسترول بدن

ورزش هاي هوازی مانند پیاده روی ، ایروبیک و دوچرخه سواری یکی از بهترین راه ها برای افزایش کلسترول hdl (کلسترول مفید) و کاهش کلسترول ldl – (کلسترول مضر) اسـت.تنها دو ماه پیاده روی منظم با شدت کـه ضربان قلب شـما را افزایش می دهد، بـه اندازه کافی برای بالا بردن hdl کلسترول کافی اسـت.

۱۰-کاهش سرطان

ورزش بخصوص ورزش هاي هوازی می تواند خطر ابتلا بـه سرطان را کاهش دهد، اما مطالعات در مورد دوچرخه سواری، این را یکی از بهترین ورزش ها برای کاهش خطر سرطان در نظر گرفته اند. که در آن مطالعات گفته شد دوچرخه سواری می تواند احتمال ابتلا بـه سرطان رو بـه پيشرفت را تا 45 % کاهش دهد.

۱۱-تنظیم قند خون

افراد مبتلا بـه دیابت نوع 2 اغلب گردش ضعیف در پایین بدنشان را تجربه میکنند کـه می تواند منجر بـه ورم پاها شود. دوچرخه سواری راهی خوب برای کمک بـه افزایش گردش و کاهش تورم و درد پا اسـت. از آنجا کـه دوچرخه سواری از گلوکز در سلول هاي ماهیچه اي شـما استفاده میکند، می تواند بـه افراد مبتلا بـه دیابت کمک کند کـه قندخون خودرا تنظیم کنند.

۱۲-کاهش فشار خون

از آنجا کـه فشار خون بالا عامل حمله قلبی اسـت . دوچرخه سواری باعث گردش خون از پا به قلب خواهد شد و این امر باعث کاهش فشار خون میشود.

۱۳-افزایش قدرت مغز

دوچرخه سواری تنها رگ هاي خونی را در ماهیچه پا ایجاد نمیکند ، بلکه اینکار را در مغز هم میکند.در نتیجه دوچرخه سواری منظم می تواند جریان خون از طریق مغز شـما را التیام بخشد کـه بـه پر کردن نورون هاي درگیر در پردازش فکر و حافظه کمک می کند.

۱۴-بهبود دستگاه گوارش

دوچرخه سواری می تواند بـه سرعت منابع چربی و قندی بدن شـما را بسوزاند و شـما نیاز بـه خوردن وعده هاي غذایی کوچک با دفعات زیاد برای تامین انرژی خود در طی سواری طولانی داشته باشید. وعده هاي غذایی کوچک با دفعات زیاد، می تواند بـه بخش گوارشی هم کمک کند.

۱۵-افزایش قد

دوچرخه سواری به ترشح هورمون رشد کمک میکند به این دلیل در سنین رشد دوچرخه سواری به بلند قد شدن شما کمک بسازیی خواهد کرد.